• Kultura i społeczeństwo

Kto zapłaci za kulturę?

„Kto zapłaci za kulturę?” pod takim tytułem odbyła się debata z udziałem Frédérica Martela, socjologa, dziennikarza France Culture, autora książkiMainstream. Co podoba się wszędzie na świecie ?, która odbędzie się w czwartek 15 marca 2012 r. Pytania dotyczące organizowania i finansowania działalności kulturalnej trwają od dawna. Jaki wpływ na jej kształtowanie ma państwo i państwowe instytucje kultury? Czy finansowanie kultury ze środków publicznych i funduszy europejskich są jedynym rozwiązaniem, by kultura pozostała projektem społecznym? 

PANELIŚCI

Frédéric Martel – pisarz, socjolog oraz dziennikarz rozgłośni France Culture. Kieruje kulturalnym portalem internetowym nonfiction.fr. Jego książka, Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie?, została ostatnio przetłumaczona na język polski (Czarna Owca, październik 2011).

Krzysztof Czyżewski – producent teatralny, eseista i wydawca. Twórca i Dyrektor Fundacji Pogranicze. W 2008 r. został Ambasadorem Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego. Działał na rzecz kandydatury Lublina do tytuły Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Paweł Potoroczyn – dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. Dyplomata i menedżer kultury, wydawca i producent muzyczny. Pełnił funkcję konsula ds. kultury w Konsulacie Generalnym RP w Los Angeles, następnie zakładał od podstaw Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku, jako jego pierwszy Dyrektor.

PROWADZENIE

Edwin Bendyk – dziennikarz tygodnika Polityka. Dyrektor Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas. Badacz współczesnych form komunikacji i wpływu nowych technologii na życie społeczne. 

16 marca 2012 r.

Frédéric Martel weźmie również udział w seminarium eksperckim "Zmierzch teatru", które odbędzie się16 marca w Instytucie Taetralnym, przy ul. Jazdów 1. o godz. 16.00. W gronie panelistów obok Frédérica Martela wystąpią: Paul Bargetto, amerykański reżyser teatralny, prof. Barbara Fatyga,kulturoznawca i socjologMaciej Nowak, teatrolog i krytyk teatralny oraz Michał Zadara, reżyser teatralny. Wkrótce w wydawnictwie Instytutu Teatralnego ukaże się po polsku „Theater” Frédérica Martela.

WIEDZIEĆ WIĘCEJ

Mainstream jest rezultatem obszernych badań, które prowadził przez pięć lat w trzydziestu krajach. Frédéric Martel przeprowadził wywiady z ponad 1200 osobami we wszystkich stolicach entertainmentu. Analizuje grę aktorów, logikę grup i śledzi obieg treści na pięciu kontynentach. Dowodzi, że nawet jeśli produkty mainstreamowe niekoniecznie są artystyczne, to strategie, które umożliwiają ich tworzenie i rozpowszechnianie, mogą być fascynujące.

Mainstream ukazał się w Polsce nakładem wydanictwa Czarna Owca w 2011 r.
Źródło: wyd. Czarna Owca

"Theater" jest esejem naukowym o walorach popularyzatorskich, pełną erudycji opowieścią o historii i zmiennych losach teatru w Stanach Zjednoczonych. Autor, odpowiadając na pytanie o strukturę i finansowanie amerykańskiego teatru, wskazuje na te elementy polityki fiskalnej, które spowodowały komercjalizację scen instytucjonalnych (system producencki Broadwayu) i powolny upadek ambitniejszego działania artystycznego. Komercjalizacja w Europie może mieć jeszcze poważniejsze i nieodwracalne skutki, ponieważ nie ma tu podobnego zaplecza tzw. trzeciego sektora, instytucji non-profit, które mogłyby stawić opór upadkowi tak ważnej dla Starego Kontynentu dziedziny sztuki. Książka Frédérica Martela "Theater" to obszerne i ciekawe opracowanie, zwłaszcza, że o amerykańskim systemie kulturalnym w Europie nadal wiemy bardzo niewiele. 

Źródło: www.e-teatr.pl

 

FaLang translation system by Faboba

Partnerzy i sponsorzy 2016

 

 

Prelegenci